Det var bättre förr

Bruket av vissa ord och uttryck är i sorgligt avtagande. Framför allt tycker jag att annonser av olika slag var charmigare förr. När uppmanades du till exempel att begära prospekt senast? Eller en priskurant? Hur länge sedan är det icke man såg att "Rask piga anställes strax"? Det var liksom rejälare på något vis. Mer handgripligt och påtagligt.
Detsamma gäller även annonser av allvarligare sort. De som dör ifrån oss nu för tiden är inte "innerligt begråtna" som de var förr. Det är ju trist att vi inte skriver så i våra dödsannonser längre, det lät ändå fint på något vis. Nog vill då jag bli innerligt begråten när jag rycks hädan. När jag spelar harpa med änglarna och strövar runt på guldbeklädda gator och pratar gamla minnen med dem som gått före mig, hade det varit fint om man kunde säga till änglarna: "Hör så innerligt de begråter mig".  Jag tror att det hade dämpat separationsångesten lite. Saknad vill man ju känna sig trots allt.

Kommentarer
Postat av: Alma

Du skriver som Stefan Andhé ibland, och det ligger ingenting nedsättande i det.

2009-04-15 @ 15:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0