Brev till Försäkringsbolag X och byggfirma Y gällande min vattenskada

Nedanstående mail skickade jag till mitt försäkringsbolag och den byggfirma som anlitats för att åtgärda min vattenskada. Detta eftersom all aktivitet avtog för ett par veckor sedan helt utan förklaring.

"Hejsan,

Jag har några problem och några frågor i samband med ovan nämnda skada som behöver hanteras:

  • Golvet i badrummet är uppbrutet och det är öppet mellan bad/tvättrum och toaletten, vilket innebär att:
    • Vi saknar duschmöjligheter
    • … och tvättmöjligheter
    • Det blir kallt på morgnar och kvällar, särskilt i toaletten
    • All bråte som tidigare fanns i bad/tvättrummet ockuperar nu alla tillgängliga ytor i alla andra rum. Trångt och stökigt med andra ord.
  • Det är fem mil enkel väg till mormor och morfar där vi kan duscha och tvätta våra kläder
  • Det blir 300-400 km extra bilkörning varje vecka bara för att hålla sig ren, vilket är
    • Dyrt
    • Miljöovänligt
    • Riskabelt
    • Tidsödande
    • Långtråkigt
  • Den mindre varmvattenberedare som tillfälligt installerats fungerar inte heller. Vi saknar alltså varmvatten sedan tre veckor tillbaka.
  • Jag är totalt kass på tankeläsning vilket jag naturligtvis borde ha informerat om tidigare. Detta innebär att man måste berätta saker och ting för mig för att jag ska förstå. Hade man t.ex upplyst mig om att ingen jäkel skulle komma hit på flera veckor, hade jag redan för 15 dagar sedan kunnat spika igen öppningen mellan badrum och toalett så hade vi sluppit lite kyla åtminstone.
  • Jag vet inte heller om det är meningen att jag själv skall göra något åt problemen i trossbotten eller inte. Är mitt ärende utvidgat till att även omfatta den markfukt som uppmätts i trossbotten? Ska jag smeta på nån kemi? Ska jag göra något annat? Kommer det att installeras en avfuktare? När? Hur hanteras kostnaderna? Kunde man inte ha installerat en avfuktare redan för två veckor sedan när problemet uppdagades? Varför är ingen här och gör något? Har ni tagit fikarast?
  • mm, etc, osv o dyl.

X:s problem är att era försäkringstagare bedömer er service baserat på entreprenörernas servicenivå. Entreprenören är er kontaktyta gentemot kunden. Är entreprenören utan servicekänsla så är det också så ni uppfattas av försäkringstagarna. Hade jag varit försäkringsbolag så hade jag sett till att kvalitetssäkra mina underleverantörer även vad gäller servicenivån för att förvissa mig om att få behålla mina kunder.

Vilka problem Y brottas med har jag ingen aning om, men min bedömning är att kommunikation och kundvård kan vara områden med förbättringspotential för er del.


Så, kontentan av kardemumman blir att jag omgående vill uppdateras gällande planerade åtgärder, kostnader samt tidsåtgång så jag kan planera mitt och min familjs liv och leverne för den närmaste framtiden."


10 minuter tog det innan jag fick det första samtalet. Sedan har det ringts och informerats om än det ena och än det andra och det har sprungit gubbar här i parti och minut. Och det är ju bra.


Kommentarer
Postat av: Katie

Men fy vad det verkar jobbigt! Fem mil för att få duscha varmt?! Det är helt sjukt! Det måste ju bli ordnat på studs!!!

2009-08-21 @ 17:02:25
URL: http://katie.blogg.se/
Postat av: anne

usch vad jobbigt...

2009-08-21 @ 17:16:51
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Har precis fått veta att de kommer att ställa upp en barack här utanför som vi kan duscha i. Vattenberedaren är också fixad så nu har vi t.o.m. varmvatten att lyxa oss med!

2009-08-21 @ 18:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0