En skopa vett

Om Let's Dance vet jag i stort sett inte mer än att där har förekommit en vältränad blottad rumpa och en stekpanneskrynklande Starke Adolf, och att man tävlar i dans förstås. Vem som är bäst och vem som bär de besynnerligaste kreationerna har jag ingen aning om. Kort sag; jag vet att programmet finns, men jag följer det inte.
Ändå kunde jag igår inte låta bli att skänka programmet en tanke igår när mitt tåg gjorde uppehåll på Uppsala C. Från första parkett kunde jag nämligen bevittna en sällsam dans mellan en man och hans partner. En dans som borde få någon typ av utmärkelse. Eftersom de knappast kan vara med i Let's Dance, så får väl Bråddjup rycka in och ge dem en utmärkelse för årets dans istället.
Vid Uppsala C pågår byggarbeten och tre män var i går sysselsatta med något som såg ut att bli en gångtunnel. Två av männen var utrustade med spadar och skyfflade grus som tillhandahölls av den tredje mannen och hans grävmaskin. För att skopan med grus skulle kunna nå de två skottarna, var maskinföraren tvungen att få grävaggregatet runt och över ett par olika hinder mellan grushögen och skottplatsen. Och som han gjorde detta! I sin hytt fick han rent bokstavligt sin maskin att dansa. Skopan gjorde små piruetter och tjusiga hopp. Hytten snurrade runt sin egen axel på ett smidigt och följsamt vis och hela koreografin såg väl genomtänkt och inövad ut. 
Jag brukar inte vara särskilt road av att titta på maskiner som jobbar, men detta var verkligen något utöver det vanliga.
Bråddjup delar därför ut en virtuell guldtrana till denne okände maskinist. Tranan är ju känd för sin dans och heter dessutom Grus grus på latin.
Grattis till utmärkelsen och tack för en stunds oväntad vardagsestetik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0