Nya tankar för hållbar utveckling

This is image is licensed under Creative Commons Attribution Share Alike 2.0Anrika SAAB har fått soppatorsk. Kanske dags för nya tankar ..? Varför inte bli marknadsledande på bilar med alternativa bränslen? Snart är bensinen lika slut som pengarna, och det kommer att krävas utveckling av nya motorer. Här har ju SAAB en tydlig möjlighet att fylla ett kommande kundbehov, bidra till en hälsosam miljö och samtidigt positionera sig för att kunna bli livskraftigt som företag.
Hållbar utveckling på mer än ett sätt alltså.

Kommentarer
Postat av: mamma

Som ägare till en orchersmidd SAAB vill jag påpeka att det bästa för miljön är att SAABs alla bilar tas ur trafik.

2009-02-21 @ 18:03:34
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Fredde

Då SAAB alltid varit kända för att ha onödigt stora och starka motorer i lätta men starka karosser med rallybilsväghållning och erbjuda nån form av folkhemsräser så tror jag det skulle utplåna den lilla kundkrets som fortfarande är trogen märket. Kännetecknet för märket är sportighet och säkerhet, har alltid varit och kommer alltid att vara. Den typiske SAAB-köparen vill inte ha en miljöbil, han vill ha nåt som direkt ur kartong klarar av att steka grannens V70 längs Essingeleden. Precis som Volvo aldrig kommer att kunna få lönsamhet i en småbil för Volvoköparen vill ha en stor tung och SÄKER stridsvagn, det är essensen i Volvo. Deras småmodeller har alltid varit förlustaffärer från modell 66 "Rem-Johan" upp till dagens C30. Volvoköpare vill inte ha en sån för det är inte en typisk Volvo. De som vill ha en sån köper en Nissan Micra eller en Mazda 3 istället. Många förståsigpåare hävdade ju när krisen kom att Volvo och SAAB skjutit sig själv i foten genom att göra "fel" bilar men båda märkenas försäljningssiffror sa nåt helt annat. C30 sålde ungefär lika bra som sand i Sahara medans 9-5 och XC90 var det som sålde. Helt enkelt för att det är inarbetade varumärken som står för nåt speciellt, främst säkerhet. För att uppnå maximal säkerhet (fråga Euro Ncap) krävs en stor tung bil och en stor tung bil kräver att ha en drivkälla som klarar av att förflytta massan med önskvärd rapphet. Etanol ger förvisso bra skjuts i systemet men eftersom miljöfascisterna inte tycker om etanol på konstiga och långsökta grunder så är det ju först och främst el (från polska kolkraftverk eller inhemska kärnkraftverk måhända?) som gäller då gas och liknande distributionsnät är långt ifrån realistiska att ta i bruk ännu på länge. Folk vill ju ha samma möjligheter till tankning som de haft med bensin, det får inte glömmas bort. Ingen alternativ lösning är realistisk hur bra den än är om det inte finns ett distributionsnät redo att tas i bruk helst veckan innan alternativet lanseras. En svensk stridsvagn typ V70 eller 9-5 är i dagens läge för tunga för att drivas med enbart el (som ju är det enda som kan mäta sig med bensin, diesel och etanol när det gäller tillgängligheten överallt) och som sagt, Volvo och SAAB-köpare som är märkestrogna är inte intresserade av nånting i Golf-klass.

Folk som vill ha en miljöbil kommer troligen inte heller att köpa SAAB, de är redan trogna Toyota sen länge. Lösningen för SAAB är nog snarare att lägga ner, styra om resurserna inom utveckling till ett annat nytt bolag och glömma allt som det anrika märket stått för. "Gör om, gör rätt" helt enkelt. Jag ser många möjligheter att rädda arbetstillfällena från SAAB men att hålla liv i det inarbetade varumärket med en etanol- eller RME-driven respirator är nog inte ett av sätten. Bättre då att skapa nåt nytt som inte har några förväntningar på sig.

2009-02-22 @ 17:16:07
URL: http://hostmorker.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Ja problemet är ju just att kundkretsen är för liten. Den måste utökas och att bra sätt att åstadkomma det måste väl vara att tillverka sådant som folk i allmänhet vill ha, dvs bränslesnåla och helst miljösnälla fordon som inte är allt för otympliga. I dagens läge börjar också de märkestrogna köparna försvinna. Folk köper det som de för tillfället tror ska tillfredsställa deras lustar på bästa sätt. Ena dagen är det SAAB och nästa Toyota, lite beroende på dagsform och rådande börsstorlek.

2009-02-23 @ 08:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0