Pappersslösa

Igår var jag en sväng till Apoteket, denna hedervärda institution, för att hämta ut förskrivna läkemedel. Nu för tiden slipper man ju ha med sig ett gult pappersrecept för att få ut sina mediciner. Detta recept, ett halvt ark papper som följde med under hela giltighetstiden, har blivit föråldrat. Vi ska inte hålla på med papper längre. Åtminstone inte på pappret.
I den verkliga verkligheten förhåller det sig dock på ett helt annat vis. Varje gång jag hämtat ut något på mitt papperslösa recept skickar man nämligen med mig två ark papper. A4:or. Ett med uppgifter om hur mycket jag har kvar att ta ut på det aktuella receptet, samt en fullmakt som kan användas om jag sänder någon annan att hämta ut mina läkemedel.
Hos det papperslösa Apoteket går det alltså två A4:or för varje gång. Gångra det med tre, om vi antar att vi inte får något papper vid det sista uttaget, och vi får sammanlagt sex hela istället för ett halvt ark papper per förskrivning. Vi pratar tolv gånger så mycket papper här.
Visst förstår jag att det finns andra fördelar med e-recept. De är ju garanterat läsliga till exempel. Men ändå; visst måste något vara skevt med detta. Vi har fått ett s för mycket. Det papperslösa Apoteket har istället blivit en riktig pappers-slösa.

Kommentarer
Postat av: h-f

ja, kanske det. men jag har inte lika mycket tid nu, som jag hade förr, när jag var ung och inte hade jobb och hund d;

2009-01-28 @ 21:22:07
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Marina

Funderar....man MÅSTE väl inte ta dessa två pappersark. Jag har i alla fall sagt nej tack till dessa och det har gått fint.....

2009-02-05 @ 13:43:06
Postat av: Bråddjup

Nä, om man är säger till i förväg, så skriver de väl inte ut nåt. De kunde åtminstone ha frågat innan, så hade man haft en chans att tacka nej. En annan träkeps kommer ju inte ihåg att säga åt dem innan det är för sent och så står jag där varje gång med ett par helt onödiga papper.

2009-02-06 @ 13:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0