Krig och fred

Har just sett sista avsnittet av Krig och fred, Leo Tolstojs klassiska berättelse om några familjer i det tidiga 1800-talets Ryssland och om kriget mot Napoleon. Den är fantastiskt bra, ett sant mästerverk, det kommer man inte ifrån. Varför man nu skulle vilja komma ifrån det.
Vi bjuds på tjusiga kostymer, hela spektrat av känslor där det naturligtvis varken saknas kärlek eller hat. Lite action, en stärkande dos klasskamp och en del goda tips vad gäller sällskapsdanser och bordsskick. Här finns motsättningar mellan ung och gammal, fattig och rik. Det är hopp och förtvivlan, girighet och självuppoffringar, liv och död, drama och romantik. Här finns allt. Till och med vacker musik. Och framför allt finns här temat om förlåtelse och försoning. 
Jag inser hur härligt medelålders jag låter som hyllar ett kostymdrama på TV, men det får jag väl bjuda på. Om du har missat serien så rekommenderar jag att du kokar dig en kanna te, hämtar en mysig pläd och tar dig till SVT:s hemsida och startar SVT play, där finns den.

Kommentarer
Postat av: Anonym

- intressant!

2009-06-10 @ 00:18:58
URL: http://hodamerei.webblogg.se/
Postat av: Alma

Så predikas ett så ryskt, men ändå universellt, evangelium i böckerna. Gör serien det?

2009-06-16 @ 18:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0