Läsmagi

För tjugo år sedan var vi ett litet gäng ynglingar som åkte till Tanzania och Kenya på 6 veckors improviserad rundresa. För att minska på packningen tog vi bara med oss varsin bok och bytlånades efterhand.
Jag hade Torbjörn Säfves biografi över boxaren Siki. Strändernas svall av Eyvind Johnsson var en annan och S/Y Glädjen av Inger Alfvén en tredje. Och så var det någon som hade med sig Bernhard Foys tredje rockad av Lars Gustafsson
Möjligen påverkades jag av Afrikas nätter, de rytande lejonen i Serengeti, Zanzibars vita stränder och utsikten från tåget mellan Mombasa och Nairobi, men jag minns alla dessa böcker som helt magiska läsupplevelser. Det är klart att alla dessa böcker är väldigt bra i sig själva, men visst gör inramningen sitt till.
Kort sagt, min uppmaning till er alla är att åka till Afrika. Och ta med er en god bok!

Kommentarer
Postat av: Alma

Strändernas svall är helt rätt på en vit sandstrand med Indiska oceanens dyningar som bakgrundsmusik.

2009-11-25 @ 19:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0