Really love that Melody

Jag har nästan allt Bob Dylan gett ut. Likadant med Fleetwood Mac, Madonna, U2, Bowie, Steely Dan och Abba. Jag har inspelningar med spelemän från Uppland och skivor med Barclay James Harvest, Charlie Parker, ZZ Top och Hela kyrkan sjunger. Jag har Soundtracken till Grease, West side Story och Chitty Chitty Bang-Bang. Den som så önskar kan komma till mig och lyssna till all slags musik från alla möjliga delar av vår värld; Portugisisk Fado, basisten Richard Bona från Kamerun eller indisk musik från filmen Salaam Bombay. Vill ni istället lyssna till Techno, Punk, Reggae, Gospel, Jojk, Rammstein, Pink Floyd eller Hep Stars så går det också bra. Alfvén, Bach, Chopin, Dvorak, Elgar, Franck, Gorecki och Hildegard av Bingen. Kort sagt så omger jag mig med mycket musik av alla möjliga slag och har hört en hel del musik i mina dagar.
Men det var länge sedan jag hörde något som berörde mig som Melody Gardot. Rösten, melodierna, texterna, arrangemangen, intonation, frasering, frisering, KÄNSLAN, konstnärligt utförande, solbrillorna, sordinen, visparna, stråkarna och blåssektionen. ALLT är perfekt. Men aldrig tråkigt, som vissa menar att alltför perfekt musik är.
Hon frammanar bilder av rökiga barer i New Orleans på 30-talet med kostymer, gangsterhattar, fjäderboor och långa cigarettmunstycken. Jag ser gatlampor och regnvåta trottoarer. Jag känner passionen och hon träffar mig rakt i hjärtat med sin unika sammetsmjuka whiskyröst. Jag är helt bortkollrad och förlorad. Det här kommer att bli en långvarig kärleksrelation. Det känns i hela mitt väsen.

Kommentarer
Postat av: Alma

Käre Bråddjup. Du sanne vän av hissmusiken. Jag fick samma upplevelse när jag hörde Biko med Peter Gabriel för länge sedan. Den rara Melody däremot tycker jag är helt OK, men inte mer. Så kul att vi är så olika så man får smaka på andra sätt att lyssna på saken.

2009-10-05 @ 16:31:08
Postat av: Anonym

Ja Peter Gabriel har också den där extra dimensionen som gör musiken till något mer än bara vackra ljud. Men att du tycker att Gardot bara är OK och inte mer beror sannolikt på att du inte LYSSNAT. Hissmusik kan man inte bara ha lite tyst i bakgrunden ...

2009-10-05 @ 16:52:37
Postat av: h-f

Jag tycker rätt många plattor och artister kvalar in till "världens bästa.". Men det är ju bara jag, och vad vet jag egentligen.. ? d;

2009-10-05 @ 22:29:46
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Alma

h-f, du har så rätt och min lista liknar antagligen inte din. Det är en glädjande tanke att världen är så full av fin musik och vi är här, just nu och får njuta av en hel del av den.

2009-10-06 @ 16:18:19
Postat av: Alma

Herr Bråddjup, jag har lyssnat och tycker hon är OK. Jag går igång på annan musik, ruffare och/eller klurigare texter. Men hon är inte dålig, bara inte bäst i mina öron.

2009-10-06 @ 16:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0