Plötslig spädbarnsdöd

Idag har vi fått skrämselrapporter som låter meddela att det är farligt att sova i samma säng som sina spädbarn. Drygt 50 % av alla fall av plötslig spädbarnsdöd inträffar nämligen där barnet har sovit i samma säng som sina föräldrar.
Det låter som ett bakvänt resonemang tycker jag. Hur stor andel av alla spädbarn sover ensamma och hur många sover med sina föräldrar? Jag skulle nog gissa att de allra flesta sover med sina föräldrar. Ändå är nästan hälften av alla spädbarn som dör sådana som sover ensamma. Det är nog snarare DET som är farligt. Vi bör inte lämna våra barn att sova utan en älskande människa i sin omedelbara närhet..
Det är helt onödigt att skrämma upp alla nyblivna föräldrar så de inte törs sova tillsammans med sina nyfödingar i samma säng. Nä, det naturliga är att man sover tillsammans. Inga vuxna vill sova ensamma, varför tror vi att våra barn skulle vilja göra det ..?

Kommentarer
Postat av: Hoppetossan

Det allra mest skrämmande tycker jag är att nyhetsmedia är så lata att de använder varandra som referenser. Flera hänvisar till SvD, några till DN som länkar in Alltombarn. Ingen verkar ha läst den vetenskapliga artikeln! Forskarna som gjort studien kommer till en annan slutsats än svenska medier, nämligen att det är OK att samsova så länge man följer de rekommendationer som finns att inte röka eller använda andra droger, att amma och inte ha barnet för varmt till exempel.

2009-10-19 @ 14:34:05
Postat av: kommentarblogg

Intressant läsning:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2009/oct/16/sudden-infant-death-syndrome-children



Jag fick länken själv i en kommentar till min blogg när jag skrev några rader om Svd:s artikel om hur babys bäst ligger http://fasader.wordpress.com/2009/10/19/baby-pa-rygg-och-ensam/



2009-10-19 @ 14:38:49
URL: http://fasader.wordpress.com/
Postat av: Bråddjup

Ja det är skrämmande att man inte på de största tidningarna kan känna någon typ av ansvar för att det är verkligheten som förmedlas.

Sedan skulle man ju vilja se riskerna för plötslig spädbarnsdöd ställas i relation till något annat så man får en känsla för vad det är man pratar om här. Är det t.ex. större risk att mitt spädbarn dör om det sover i min säng, än om det åker i min bil till ICA? Någon typ av balans i resonemangen vore på sin plats. Är det verkligen rimligt att avråda föräldrar från att sova med sina barn och på så vis beröva barnen närhet, trygghet och värme, när vi samtidigt helt oreflekterat utsätter oss för alla möjliga andra faror hela tiden ..?

2009-10-19 @ 17:31:23
Postat av: Alma

Du är så klok. Precis så tänkte jag när jag hörde denna nyhet helt oreflekterat rapporteras i radio.

2009-10-20 @ 16:22:44
Postat av: Alma

Läste du texten från the Guardian,den tog orden ur min mun?

2009-10-22 @ 17:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0