Färdigköpt

Efter att ha läst Mats-Eric Nilssons böcker om matfusket, har jag blivit nästan lite paranoid när jag handlar mat. Jag lusläser alla innehållsförteckningar och ratar i princip allt som innehåller mer än två E-ingredienser. Det är ju naturligtvis bara bra att man blivit medveten om hur mycket dynga vår mat egentligen innehåller, men det var onekligen lättare förr, när man var en ovetande, lallande, lycklig idiot.
Idag skulle jag inspirerad av mina nyvunna kunskaper pröva på att göra egna hamburgare istället för att köpa färdiggjorda från ICA, och det vi kan lära oss av den övningen är att Scans och övriga hamburgare ifrån frysdisken inte bara är färdiggjorda, de är även färdigköpta, åtminstone för vår del. Att göra själv är mycket bättre, och faktiskt så gillade barnen de hemmagjorda lika bra också även om de inte innehöll ett uns av vare sig emulgeringsmedel, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, E621, antioxidationsmedel, färg- eller aromämnen.
Från och med idag kommer jag alltså att göra våra hamburgare själv, och jag använder bara köttfärs, en lök samt salt och peppar. Svårare än så är det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0