Gammal anteckning väcker funderingar

Hittade en gammal anteckningsbok som jag slöbläddrade lite i. Hittade då en anteckning som hustrun gjorde för många år sedan då hon lyssnade till det saligen insomnade jämställdhetsprogrammet Lika villkor i P1.
Uppenbarligen hade hon hört en ovanligt klok man tala om jämställdhet och våld. Så bra var han att hon ville anteckna hans namn för framtida behov, kanske för att ta en kontakt och anlita honom som föreläsare på sin dåvarande arbetsplats.



Detta intressanta fynd ger ju upphov till lite funderingar:
Vad hade hänt om hon hade bjudit upp honom som föreläsare? Vi hade kanske lärt känna karln och utvecklat en nära relation. Eller kanske inte.
Har allt det goda han föreläst om, nu blivit ogiltigt på grund av hans eget leverne? Är det som han sagt inte längre sant?
Kan det vara så att han faktiskt, alldeles på riktigt, hyste de åsikter han framförde offentligt, men att de mörkare sidorna av hans personlighet ibland tog överhanden och fick honom att göra sådant som han innerst inne tyckte var fel.
Vi gör ju själva saker nu och då som strider mot vår egen moraluppfattning eller på annat sätt kolliderar mot vårt bättre vetande. Varför kan till exempel inte jag låta bli att trycka i mig en stor portion glass fast jag vet att det inte är bra? Varför kör jag ibland för fort, när det är min bergfasta åsikt att det är fel att göra det?
Så där dubbla är vi ju allihop i olika grad och inom olika områden av livet, men innebär det verkligen att det riktiga som vi tror på och förmedlar till andra, upphör att vara riktigt och sant bara för att vi ibland själva avviker från idealet?

Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: lina

Människor är komplexa, och vi har alla mörker och destruktva sidor inom oss i olika grader. Det tänker jag när jag läst din text, i övrigt är jag lika frågande som alla andra när det gäller fallet Göran. lina

2010-08-17 @ 14:38:28
Postat av: Storsonen

Djävulens mest lyckade bedrägeri är att övertyga människan om att han inte existerar. Tror jag.



"Kapten klänning" var nog bara ännu en manipultiv psykopat som visste vad folk ville höra. En ulv i fårakläder för att ösa på ordentligt med klyschorna.



BTK-mördaren var scoutledare och en omtyckt och hjälpsam person i sitt bostadsområde. George Fish beskrevs som arbetssam och mån om sin familj. Ted Bundy var en duktig student och beskrevs som mycket charmig och omtyckt av kvinnor. Det sistnämnda något som han hade gemensamt med både David Koresh och Charles Manson, den gulliga lilla hippien som sedermera gjorde sig känd för allt utom sina bedrifter som flummig singer/songwriter. Idag förknippas ju de namnen med ren och skär ondska men om de aldrig blivit avslöjade kanske historien sett annorlunda ut. Jag tror att man inte hade höjt lika mycket på ögonbrynen i galningarnas förlovade land som vi gör här hemma i Svedala där vi "inte är vana" vid psykopater som gömmer sig bakom ett fagert yttre. För rent historiskt sett är Göran Lindberg inte speciellt unik på det sättet. Han är varken den första eller den sista av dessa genomruttna "samhällets stöttepelare" som kommer visa sig vara något annat än de utgett sig för att vara...

2010-08-17 @ 18:19:27
URL: http://hostmorker.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag tänker lite som såhär, man kan göra mycket man egentligen inte borde som är harmlöst eller kanske pinsamt. Men glassen gråter och säkerligen skriker inte när man äter den trots att man inte skulle. Inte blir den skadad, blöder eller visar alla tecken en normal person hade mått dåligt av.



När man bortser från personen man skadar för sin egen vinning har man gått på tok för långt.



Kanske ett sätt att komma fram var hycklandet kanske en täckmantel. Man vaknar inte en dag och är ett svin utan att det utvecklas under lång tid. En person som är så ynklig i sig själv att han måste utöva makt på någon försvarslös.



Precis som storsonen skriver så har de flesta av de värsta ansetts vara trevliga lugna personer. Men i de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. Det är en del av deras kick. Att vara nära att bli upptäckta.

Tyvärr är den siste idoten inte född än.

2010-08-18 @ 12:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0