Hej matematik 2

Torneträsk radiomast till höger i bild. Foto: Rick McGregorRadiovågen visar nu på P3 Torneträsk och Jormvattnet. I Torneträsk har jag varit. Bokstavligt talat. En gång frivilligt och en gång dramatiskt. Mer om det någon annan gång. I Jormvattnet har jag däremot aldrig varit.

I morse upptäckte jag ett nytt matematiskt samband och häpnade. Jag har en personvåg som inte bara visar vikten, utan som genom en sinnrik konstruktion även kan berätta för mig hur många procent fett, vatten respektive muskelmassa min kropp består av. Att jag äger fett är ju ingen nyhet, 31,4 % för att vara exakt, men att jag dessutom äger 50,0% vatten samt 36,7% muskelmassa kan ju möjligen överraska den mest härdade fettägare. Det blir bara för mycket. 18,1% för mycket närmare bestämt. 31,4 + 50,0 + 36,7 = 118,1.

Inte konstigt att man behöver gå ner i vikt när man väger 18,1% mer än sig själv!

Då vet ni.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kära Thomas, att du behärskar din matematik betvivlar jag inte. Men hur är det med kemin och biologin? Både fett och muskler innehåller ju vatten. Det går helt enkelt inte att summera dessa procentsater för att få hela dig. Dessutom består du förhoppningsvis av lite mer än muskler och fett.

2010-04-01 @ 08:37:35
Postat av: Ulrika Dahlberg

Förra inlägget var det jag som skrev :-) Jag vill verkligen inte vara anonym.

2010-04-01 @ 08:39:39
Postat av: Alma

Som PT vill jag bara hålla med Ulrika Dahlberg. Dessutom ska man inte stirra sig blind på siffror. Hur mår du? Det är det som räknas. Kommer man i form blir allt lättare och humöret slutar kasta sig upp och ner i berg-och dalbanan som orsakas av tvära blodsockersvängningar. Hormoner med olika funktioner aktiveras av motion och det blir en god cirkel av mättnadsreglering och energi, samt att man får en strålande hy och lysande ögon. Du blir helt enkelt oemotståndlig!

2010-04-01 @ 08:48:07
Postat av: Bråddjup

Ahaaa! Nu förstår jag! Någon skämta med mig aprilo.

Tur att jag har intelligenta läsare som kan sprida ljus över sakernas tillstånd. Tack för det.



F.ö. mår jag toppen. Det är nog våren och hormonerna i skön förening som åstadkommer det.

2010-04-01 @ 11:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0