Ursäkta franskan

Vi lyckades vinna var sin biljett till Filmfestivalen, jag och min vän kollegan. Fritidsföreningen hade utlottning. Ibland har man tur!
Vi valde ut en fransk kärleksfilm som vi läst om i festivalbladet, löste vår biljett och satte oss ner i biomörkret, förväntansfulla. Visningen började med en, som det tycktes, reklamfilm på finska. Underligt. Sedan följde en trailer om en kommande finsk tungsint storfilm, Under polstjärnan. Svårmod. Korthugget. Jobbigt.

Lång trailer förresten, den visar inte bara hur Jussi dikar ut sitt kärr, utan även hur han gör upp med prosten om arrendet och alla förtexterna rullar, och sedan får vi se Jussi träffa sin fru och... Hallå!!! Vad är detta? De visar ju HELA filmen!
Vi har satt oss i fel salong...

Ridå.

Ja alltså, ridån drogs ju inte för bokstavligen, utan i mer överförd bemärkelse. I vårt inre liksom. Ni förstår. Har man bespetsat sig på Amour och får PERKELE! så blir det fel. Synapserna kopplar inte riktigt.
Ibland har man otur.

Vi lät Bråddjups filmavdelning sätta ihop en kort men kärnfull resumé av den tre timmar långa filmen, så att ni ska förstå vad det var vi fick se igår. Håll till godo!



Så var det med den kärleken...

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Ha, ha, så det kan bli. Ni funderade aldrig på att gå därifrån och titta på rätt film?

Det påminner mig om närjag var ung och skulle se en film med Jack Nicholson på Sandrew i Umeå. Slank in i salongens mörker, märkte att männen bredvid glodde konstigt på mig och på filmduken var det idel nakna karlar. Var var reklamen, och vad i hela friden var det som visades?

Efter en stund kom den gamle vaktmästaren in, lyste med sin lampa och sa:"Fröken som nyss gick in, har gått på fel film". Ridå! Det fanns fyra salonger och jag hade gått in till någon typ av porrfilm. Minns fortfarande inte om jag verkligen gick in på den rätta filmen eller om jag åkte hem. Minns bara hur jättepinsamt det var.

2010-11-11 @ 00:52:18
Postat av: lina

jag skrattar gott, lina

2010-11-11 @ 07:07:09
Postat av: Bråddjup

Vi gick i pausen, efter två timmar...

På något sätt känns det ändå berikande att ha sett filmen även om "bra" knappast är rätt ord i sammanhanget.

Det var samma skådis som spelade Jussi som ung och som gammal. Det kändes inte helt klockrent att den unge Jussi såg ut att vara femtio. Eller att hans sonhustru vid konfirmationen såg ut som trettiofem...

I övrigt var det mycket skrikande och upprörda känslor som här i resumén. Mycket SAATANA, PERKELE samt PERSE. En studie i finsk-ugriska invektiv helt enkelt.

Galenskaparna är bättre.

2010-11-11 @ 08:23:12
Postat av: Katarina

Hahaha! Inte för att jag kan finska. Men texten blir ändå så....tvärtom.

2010-11-11 @ 10:03:45
URL: http://ordvinden08.wordpress.com/
Postat av: Marina

Jag hade nog också velat ha en annan översättare...även om jag inte förstod mycket av den finskan. Det måste vara någon urfinsk dialekt från de östraste delarna ;)

2010-11-12 @ 07:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0