Hästkista - The word

För en tid sedan reflekterade jag över telefonens ordlista. Exempelvis går det som bekant inte att skriva "gästlista" medan "hästkista" funkar bra. Jag undrade i mitt inlägg när i hela världen man skulle kunna ha nytta av ett sådant ord. Nu har jag fått svaret.

I går kväll hade jag och gossarna läst Bamse, släckt lampan och låg och inväntade John Blund. Jag gjorde en liten ansats att lämna sängen, men då reagerade minsta plutten direkt och krävde att jag skulle ligga kvar i femtusen år till.
"Tror du inte att det skulle vara äckligt att ligga här i sängen med en gammal förtorkad mumie?" undrade jag då. Jag tänkte ju inte på att även han om femtusen år kommer att vara ganska dammig.
"Nä, det kommer att bli kul att vara död med dig och alla andra i familjen!" kommer det då från andra sidan. Och sedan är diskussionen igång. Vi resonerar lite om hur vi alla kommer att vara döda tillsammans och den äldre gossen funderar på om det finns några gravar där hela familjen kan ligga i.
När gossarna hade fått sig en inblick i vårt gravskick, började minstingen bekymra sig en smula för familjens alla djur; "Katterna och fiskarna är ju så små att de ryms i en vanlig kista" konstaterar han, och så kommer det då till slut, tillfället då det underliga ordet faller sig helt naturligt:
"... men till Chateaux måste vi ha en hästkista!"

Kommentarer
Postat av: Alma

Ja, det är ju självklart Alla ord som har med häst att göra är mycket användbara ord. Klart att Aron förstår det en sådan liten hästkarl som han är.

2010-10-21 @ 10:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0