Mamma mia! Lunchmobben börjar tala mat...

Har precis avslutat en trivsam lunch med mina små gossar som håller sig hemma på grund av förkylningar. Även om de själva bad om det, tror jag att de börjar bli lite smått less på Mamma Scans köttbullar och makaroner. De började nämligen prata recept.
Minsta plutten uttryckte en önskan om att få potatislåda till lunch någon dag. "Ja" sa jag. "Det skulle kanske vara spännande. Undrar hur man gör det?" Det var som att trycka på en knapp. Informationen sköljde över mig från var sin ände av bordet. Jag återger här de detaljer jag lyckades memorera. för den händelse ni någon gång får lust att pröva på potatislåda där hemma:

Man skär potatis i tunna bitar. Dessa läggs sedan i en form så nära varandra som möjligt. Ovanpå detta lägger man mjuk köttfärs och sedan ytterligare ett lager med potatisbitar. Som en dubbelmacka ungefär, fast flera.
Sedan ska man ha den i ugnen i 60 timmar och ugnen ska vara på 100 grader.
När potatislådan är färdig skär man upp den i bitar och äter den med persilja.

Smaklig måltid!



Kommentarer
Postat av: Snökristall

Pappa.... Jag vill inte vänta 60 timmar på middag :c

2010-09-01 @ 20:57:29
URL: http://snokristall.blogg.se/
Postat av: Birgitta isacsson

1.000 tack för receptet! Det kom i rättan tid! Om vädret tillåter ska jag ut och ta vimmelbilder i helgen. Det är ju mycket på gång nu - marknad, stor gatuloppis och inspelning av Antikrundan. Av tidigare vimmelerfarenheter vet jag att det kan bli lite si och så med kosthållningen såna gånger, men tack vare det fina receptet kommer det inte att bli så nu. Jag ställer in formen i ugnen innan jag går till jobbet på fredag, så är det färdigt lagomt till söndagsmiddagen. :o)

Men det är en sak jag undrar - tror du verkligen att man behöver ha persilja till? I så fall måste man ju inhandla tre ingredienser och det känns lite väl lyxigt eftersom det inte är någon storhelg, utan en helt vanlig söndag.

Ha det bra!

2010-09-02 @ 05:59:42
URL: http://kirunabilderlapplandfoton.se/
Postat av: Alma

Slowfood.

2010-09-03 @ 20:29:02
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0