Lycksvarslande

Jag och min vän den galne polacken har genom åren roat oss med att använda negationen av vissa ord som normalt sett endast används i negerande form.
Öh... hur menar jag nu?

Jo, nu menar jag så här: Ta ett ord som otymplig. Det används med fördel för att beskriva något som är lite svårhanterligt. I det motsatta fallet, om något som hanteras med stor enkelhet alltså, tycker vi att man borde kunna säga "tymplig". Motsatsen till otymplig alltså.

På samma sätt kan man säga att en generös människa är "gin", en välartad gosse kan man kalla "borstad" eller varför inte en "dåga". En mindre attraktiv medmänniska blir då "emotståndlig". Har man det klent ställt med arbetslusten så jobbar man "förtrutet" vidare.

Står man på god fot med någon så har man väl en gås plockad med den personen? Och om ett träd står ostadigt är det väl "omkullrunkeligt"?

Ja, så där kan man hålla på länge. Det är lite tvärtemot vad man gör i Skellefteå, där man negerar allt genom att sätta ett "o" framför. Är man hungrig i Skellefteå så är man o-äten. Och på puben spelar inte bandet "unplugged" - de spelar "o-i"

Så nu hoppas jag att ni tycker att jag är förskämd när jag föreslår att ni nu kan roa er en stund med detta. Hitta några negerande ord eller uttryck som blir särskilt roliga att "denegera" genom att plocka bort ett litet "o"

Observera att detta är ett förslag och inte en order. Det är ett eftergivligt krav.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0