Sir Tom Jones

Morbror Olle var en glad prick. Dessvärre lite väl glad i spriten också så han blev inte särskilt gammal. Olle gillade Tom Jones också. När Tjuren från Wales var på TV så satt Olle och pratade med honom; "Allright! Talking okey." Hans anglosaxiska ordförråd var något begränsat men han fick svar från TV:n och Tom sjöng en sång för Olle. De verkade trivas tillsammans.

Tom Jones föddes 1940 och slog igenom stort 1965 med It's not unusual. Sedan följde en räcka hits under 6-7 års tid. Stora delar av den kvinnliga befolkningen satt och dreglade framför TV:n och gubbarna deras muttrade lite surt för att de inte längre hade hustruns odelade uppmärksamhet.

Under det sena sjuttiotalet och det tidiga åttiotalet dalade hans popularitet en smula. Det dröjde egentligen till 1988 innan han fick ett rejält popularitetsuppsving igen. Sexbomb, Burning down the House och Kiss hamnade alla på hitlistorna. År 2006 adlades han också minsann. Det är inte alla tjurar som får den äran.



I somras var jag på en makalös tillställning i Norrbottens inland. Lilla Valvträsk med knappt 30 bofasta invånare arrangerade en musikfestival med bland andra ett par av landets häftigaste akter; Timbuktu och Movits!. 1500 personer upplevde en härlig musikfest och fick då höra Hertsöns stolthet Movits! framföra ett antal låtar, bl.a en om just Tom Jones.
Lyckligtvis var jag bestyckad med en Panasonic Lumix DMC-FZ30 och kunde föreviga det hela:




Inte vet jag om Tom Jones känner till att en cool HipHop-orkester från Luleå gjort en låt om honom, men det kan ju möjligen vara orsaken till att han väljer att förlägga en av tre spelningar i Sverige till Luleåkalaset den 4:e augusti. Det kommer att bli häftigt. Då ska jag sjunga med i Tompas gamla hits och tänka på morbror Olle.

Då vet ni det.

Kommentarer
Postat av: Alma

Hans låt Sexbomb är väl ändå den som bäst beskriver herr Bråddjup av alla låtar som Tom Jones spelat in.Annars är ju hans version av Kiss, den bästa versionen av den häftiga dängan.



Nu har han visst spelat in en Psalmskiva, jag antar att det passar hans mäktiga stämma väl.

2011-02-20 @ 14:51:44
Postat av: Bråddjup

Om jag på något vis ska hitta någon gemensam nämnare med Mr Jones så skulle det kanske vara att han fortfarande är gift med sin ungdomskärlek (som han gifte sig med 1957).

2011-02-20 @ 16:07:11
Postat av: Alma

Det också.

2011-02-20 @ 18:21:20
Postat av: Alma

Han sjunger gospel jättebra, precis som jag anade. Smakprov här: http://www.tomjones.com/news/

2011-02-20 @ 20:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0