Bilfri vecka

Nu drar den bilfria veckan igång! På Lantmäteriets och Metrias kirunakontor lämnar vi bilen hemma och promenerar, cyklar eller samåker istället! Lina Norberg Juuso på NSD uppmärksammar vårt initiativ på sin goa blogg och uppmanar till efterföljelse.
Artikeln på bilden till vänster skrevs av Hans Sternlund och finns nu på nsd.se tillsammans med en omröstning där man kan ange om man låter bilen stå eller inte. Kul!

Om man vet att varje mils bilkörning kostar i runda slängar 30 kronor och genererar ett utsläpp på ca 2 kg koldioxid (eller på årsbasis ca 50 000 kronor och drygt 3 ton koldioxid per bil) och att det krävs drygt 500 träd för att absorbera koldioxiden från en enda bil, så kanske man funderar en gång extra på om det verkligen är nödvändigt att ta bilen varje gång jag ska förflytta mig.



Kommentarer
Postat av: Barnflickan

Men vad gör man om man hade tänkt ta cykeln men inser att bakdäcket är punkterat och man inte vet hur man lagar punkteringar?

2011-05-23 @ 16:19:59
Postat av: Alma

Barnflickan: Då tar man sparken, det är ju Kiruna vi talar om=)

2011-05-23 @ 18:17:57
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

... eller så tar man en rask promenad, med eller utan stavar. Jag har ungefär en halvtimme att gå, enkel väg. Det är en viss tröskel att ta sig över men när man väl börjat promenera är det så otroligt skönt. En halvtimmes ostörd tänktid då man kan planera arbetsdagen eller meditera över något annat. Hälsosamt, stärkande och uppiggande på alla sätt och vis!

Punkteringen lämnar du till Sven-Erik mitt emot rosa kiosken så kan du cykla till jobbet om ett par dar.

2011-05-23 @ 18:33:57
Postat av: Barnflickan

Ja sparken hade tyvärr glidit rätt bra här i förra veckan. (Nåja, nästa, i alla fall.)

Att promenera TILL jobbet är skönt, det trista är att promenera HEM sen, speciellt i regn och rusk, då vill man bara fort komma hem. Men jag ska seriöst överväga det alternativet bara det blir lite varmare ute!

Cykeln var in på rep där förra året; min enda cykeltur den säsongen var hem från verkstan. Och nu är det punktering på mitt splitternya däck! Eller så är det ventilen som är skev eller nåt... Men ja, jag får väl snällt leda tillbaks cykeln dit, för att fixa punkteringar är tyvärr ingenting jag behärskar, för tillfället.

2011-05-23 @ 21:30:23
Postat av: Miss Räkning

Man sparar väl inte 30 kr/mil genom att bara låta bilen stå ... då måste man väl sälja eländet ... för att slippa försäkringar å sånt, menar jag.

2011-05-24 @ 08:35:41
Postat av: Alma

30 kronor blir det med slitaget faktiskt, det är inte heller bar bensin/diesel förbrukas när man kör bilen-bilen är så äckligt dyr, men den kostar om den står still också.

2011-05-24 @ 19:51:01
Postat av: alma

Har Hr. Bråddjup lagt ner bloggen?

2011-06-12 @ 21:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0