Biggles i Kongo

Har precis avslutat Joseph Conrads klassiska Afrikaskildring Heart of Darkness. Enligt all tillgänglig litteraturkritik, nästan i vart fall, så borde jag ha älskat boken. However I was a bit undecided. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka till en början. Var det stor litteratur eller bara en äventyrsbok för unga män vid 1900-talets början, en Biggles i Kongo eller så? 
Conrads ton gentemot den inhemska befolkningen är inte vad man idag skulle kalla politiskt korrekt. De fåtaliga gånger han låter dem komma till tals upplevs de nästan som efterblivna. De äter härsket flodhästkött och grymtar mest när de kommunicerar sinsemellan MEN, och detta är viktigt, han ser dem i alla fall. Han ser dem och vad vi i västerlandet gjort mot dem och mot deras jord och det gjorde inte många andra vid denna tidpunkt. Hans kritik mot oss plundrare är inte nådig; han använder bland annat bibelns bild av den vitkalkade graven, det ser tjusigt ut på ytan men innehållet är trots allt inget annat än död och förruttnelse. Vämjeligt. Förhatligt.
Det ÄR stor litteratur. Inte alls någon Biggles i Kongo. Språket, de historiska referenserna och bilderna är geniala och hela hans skrivande verkar sprunget ur ett intellekt som verkar vara, om jag törs säga så; bråddjupt. 

Kommentarer
Postat av: Alma

Vad lycklig du gör mig! Jag älskar ju att få säga: vad var det jag sa?

2009-07-03 @ 13:38:20
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0