Fromma förhoppningar

För ett par år sedan kom jag att samtala en stund med Torgny Lindgren. Mannen vars stämma är som hummelhonungen. Njutbar och liksom smeksam för sinnet. Och vars berättelser är som en väl lagrad Västerbotten. Eller som pölsan. Mustiga. Goda.
Tillsammans med min dotter och en författande vän satt jag och drack kaffe på Centralstationen i Stockholm. När de två kollegorna fick syn på varandra hälsade de på varandra såsom kollegor plägar göra, varpå han gjorde oss sällskap en liten stund innan tåget hans skulle gå.
Av en händelse vars orsak jag inte känner gled vårt samtal snart in på böckerna. Jag nämnde då att vår familj flyttat från de två lägenheter vi tidigare belamrat, till ett litet hus vid skogens slut som redan var fullt och att större delen av vår litteratur av utrymmesskäl förvarades i flyttkartonger nere i källaren. En situation som jag inte var riktigt nöjd med.
Boken vill jag ju kunna läsa uti då andan faller på. Men jag vill inte vara den som klagar. Vi får alla vara nöjda och tillfreds med den pölsa som blivit oss given.

"Du ska söka dig en gammal prästgård" sa då Lindgren. "Du kan få han billigt. Och med lite tur sitter det kvar lite fromhet i väggarna som du kan få på köpet!"

Ni förstår. Man måste bara älska en människa som säger sådana ting.

Kommentarer
Postat av: Alma

Är du sugen på att flytta? Någon prästgård på G?

2009-05-13 @ 13:28:58
Postat av: h-f

haha. du tänker på att dui skriver prick som lindgren i detta inlägget, det är meningen va ? man vet aldrig så noga med dig.. Jag röstar på en prästis neråt landet kanske kring höga kusten till ? (:

2009-05-14 @ 09:51:31
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Alma

Du då h-f? Ska du flytta till Höga kusten då?



Börja gärna spana där du bor efter både gård och försörjningsmöjligheter. Möjlighet att ha häst är bra.



2009-05-14 @ 12:26:02
Postat av: Anders Gustafsson

Tack för den anekdoten. "Du kan få han billigt. Och med lite tur sitter det kvar lite fromhet i väggarna som du kan få på köpet!" Sånt kan man betala för.

2009-05-22 @ 14:08:23
URL: http://www.dagen.se/blogg/utrikesbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0