Lillemannen

Ur mitt minnes dunkla vrå dök häromdagen "Lillemanen" upp. I början av sjuttiotalet någon gång var jag och många barn med mig livrädda för en liten utomjording som påstods blända bilister nere vid Tuolluvaara.

Jag försökte bringa lite klarhet genom att ställa frågan på Facebook, men det som hittills framkommit är ungefär det som jag redan kom ihåg sedan tidigare: en liten gestalt med en låda på magen, en stor rock och en starkt lysande lampa.

Jag vill minnas att det skrevs om detta i den församlade världspressen i hela länet och att det alltså inte bara var något som ungarna skrämde varandra med.

Jag ställer nu frågan även här; är det någon som kommer ihåg fler detaljer kring denne "Lillemannen"? Vad/vem var det egentligen? Och vad sysslade vederbörande med egentligen?

Bringa mig klarhet tack. Annars kommer jag aldrig mer kunna sova i hela mitt liv...



Kommentarer
Postat av: Anders Flygare

Godermorgon.

Gå gärna med i gruppen "Kiruna på 70-talet"

Nostalgifrossa på hög nivå.

Jag har länkat in en av dina bloggar där.

Ha en skön helg!

Anders

2012-03-31 @ 07:45:59
Postat av: Ulrik i

Jag vill också ha klarhet i lillemanns förehavanden, minns bilderna i nsd som om det vore igår

2012-03-31 @ 08:02:39
Postat av: Bråddjup

Ja det tycks fortfarande vara höljt i dunkel. Ingen vet vad det var frågan om. Ytterst märkligt.

2012-03-31 @ 12:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0