Guinness is good for... who?

År 1827 exporterades den första pinten Guinness till Afrika, en sändning som närmare bestämt gick till Sierra Leone. Idag kan du knappt hitta något ställe på den afrikanska kontinenten där du inte kan beställa en Guinness.

Hemma på Irland har försäljningen visserligen backat med 5% sedan i fjol, men fortfarande är var tredje pint som säljs på Irland en Guinness (1 pint motsvarar för övrigt cirka 0,57 liter) och i Afrika är försäljningsframgångarna kompakta som skummet på en välhälld Stout för företaget Diageo som även har världens mest sålda likör Baileys, världens mest sålda vodka Smirnoff, världens mest sålda tequila José Cuervo samt världens mest sålda whiskey Johnnie Walker i sitt sortiment

Att allting går att sälja med mördande reklam är allom bekant. Guinness är naturligtvis inget undantag.

Om vi går tillbaka till Sierra Leone 140 år efter att Guinness Foreign Extra Stout såldes för första gången, så hamnar vi mitt i en tid då landet håller på att demokratiseras. Vi skriver 1968. I Sierra Leone hade precis det första Guinness-bryggeriet öppnat och landet var sedan sju år tillbaka fria från britterna.
En demokratiseringsprocess hade tagit sin början och vad folket verkligen behövde var styrka att kämpa vidare.

Ingen slump alltså att Guinness utöver en fin dryck även erbjuder POWER! "Guinness is good for you" var budskapet som trummades in i afrikanernas medvetande.

En reklamaffisch som Guinness kanske inte är så stolta över idag, skulle på slutet av sjuttiotalet förmå de gravida östafrikanska kvinnorna att dricka mer Guinness. Affischen visade en höggravid kvinna och budskapet löd: "Guinness is good for BOTH of you!"

Huruvida Guinness verkligen är bra för oss eller inte kan man ju diskutera, men med en total försäljning på 1 miljarder brittiska pund är det ingen tvekan om att Guinness is good for Diageo.

Skål!


Kommentarer
Postat av: Störstsonen

Många ohälsosamma produkter salufördes ju under mystiska deviser på den gamla onda tiden. Man ska ju inte glömma bort spritmärket som under sent 1800-tal lanserades med "a bottle a day keeps the doctor away" som slogan eller den klockrena "Camel-the cigarrette most preferred by doctors". Vill man gräva i ämnet finns det antagligen en veritabel kulturskatt fylld av galenskaper, halvlögner och rena påhitt för att lansera hälsovådliga produkter.

2010-09-05 @ 21:50:15
URL: http://hostmorker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0