Ripost

En sak slog mig häromdagen när jag öppnade ett av alla dessa reklamutskick som lusar ner den postala delen av vår tillvaro; varför inte ge igen med samma mynt? Varför inte skicka in det portofria svarskuvertet, men utan att fylla i någon talong? Man skulle dessutom kunna passa på att returnera lite klisterlappar, suddgummin och annan dynga som de tvingar på oss.

Föreställ er det merarbete och den irritation det skulle medföra för det marknadsförande företaget om väldigt många uppretade konsumenter gjorde samma sak. Det skulle bli väldigt många brev att öppna, men väldigt få nya betalande kunder. Och väldigt höga portokostnader. Med porton är det nämligen som med luncher; det finns inga som är gratis. Det är alltid någon som betalar. De "portofria" svarskuverten är ju bara portofria för oss. De som förser oss med dem får ju däremot vackert betala för vart och ett av de kuvert de får tillbaka.
Om då väldigt många under en period skulle skicka in tomma svarstalonger så tror jag inte att denna marknadsföringsmetod skulle överleva särskilt länge till. Däremot kanske några fler träd fick överleva.

Bra va?

Kommentarer
Postat av: Neta

Vilken bra idé. Nästa gång ska jag öppna kuvertet och skicka tillbaka grejerna. Hehe!

2009-09-17 @ 17:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0