Påverkan

Det är bra med individuell lön och rejäl lönespridning säger snälla arbetsgivarn. Varför då? säger jag.
Om jag skulle vilja belöna de olika delarna i min kropp så skulle det bli besvärligt att värdesätta det arbete som utförs. Är lungorna viktigare än levern? Ska tjock- eller tunntarmen ha mest? Och lungorna förresten, eftersom jag har en astmatisk läggning så tror jag inte att lungorna skulle kunna prestera på topp, även om det fanns en morot i form av högre lön. De gör så gott de kan helt enkelt. Och inte presterar vi bättre på våra arbetsplatser bara för att vi går omkring och sneglar på varandras lönekuvert.
Du kan själv påverka din lön genom att förbereda dig inför lönesamtalet säger snälla arbetsgivarn. Jasså? säger jag.
Om jag ska ge mig ut i trafiken så har jag visserligen bättre chanser att undvika dikena och andra bilister om jag kör försiktigt och försöker ha en så säker bil som möjligt. Men när det verkligen gäller, vid skarpt läge, då har jag ingen chans att påverka hur väl förberedd jag än är. Möter jag en galning som knaprat kemi innan han satte sig vid ratten, eller om en älg helt plötsligt får för sig att kliva ut framför min bil, så hinner jag inte ens flytta foten från gaspedalen innan jag har famnen full av pundare respektive älgstek. På samma sätt är det vid lönesamtalet. Där kanske man sitter med ett pucko till chef, och har i själva verket rätt begränsade möjligheter att påverka. Inte om det verkligen gäller. Om man verkligen hade kunnat påverka så skulle ju de flesta vara helt tillfreds med sina löner. Och jag har en vag misstanke om att så inte är fallet.


Kommentarer
Postat av: Miss Nöjd

Haha … nä, så är självfallet inte fallet. Att vi är nöjda menar jag!

Det var nog ingen miss-tanke utan helt rätt tänkt, min vän!

2009-06-02 @ 15:32:50
Postat av: Bråddjup

Anade nästan det ...

2009-06-02 @ 15:55:20
Postat av: Marina

Jaa, vad ska man säga....om man nu inte får betalt som man vill ha, för det arbete man utför, så får man helt enkelt inte jobba mer än man har betalt för.....

2009-06-03 @ 11:29:01
Postat av: Alma

Individuella löner ÄR BRA för arbetsgivaren. Individuella löner har snabbt brutit ner fackets position i förhandlingar. Dessutom är vi anställda dumma nog att avundas varandra i stället för att inse att "snälla" arbetsgivaren aldrig är just snäll utan bara vill maximera vinsten. När girigheten tar över återstår inte mycket av livskvalitet eller arbetsglädje. Jag har därför tagit ett beslut: aldrig dras med i den matchen. Har man så man kan äta och bo och slipper se barnen svälta och dessutom kan göra en massa utöver detta (som de flesta svenskar kan)ska man vara nöjd. det är då förunnat att ha det så bra här i världen.

2009-06-18 @ 13:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0