Spöstraff

Ju äldre jag blir desto blödigare tycks jag också bli. Jag får till exempel allt svårare för detta med Catch & Release-fiske. Ni vet det som blivit så populärt på sistone, att man släpper tillbaka den fisk man fått på kroken och kämpat med en liten stund för att få i land. Det borde vara spöstraff på sådant. Man skulle beslagta deras fiskespön så de inte kunde fiska mer.
Om vi hade kunnat höra fiskarna skrika av smärta, hade vi då fortsatt med detta meningslösa djurplågeri? Lek med tanken att motsvarande övning skett på torra land. Du krokar exempelvis en hare i munnen och släpar den över myren i ett antal minuter och släpper sedan den av dödsångest och smärtor svårt plågade haren bara för att någon annan ska få chansen att göra om din bedrift. Den tanken blir helt orimlig, eller hur? Och vad är egentligen skillnaden? Sannolikt ingen annan än just den att vi skulle kunna höra harens dödskamp.
Nä, det man fångar med spö och krok ska också ätas upp. Man tar inte mer än man äter. Det har blivit allt tydligare för mig.
Ja, men reproduktionen då. Är det inte bättre att släppa tillbaka fisken för att säkra beståndet? Kanske det, men om man oroar sig för beståndet kan man kanske bara låta bli att fiska. Det borde väl vara det allra bästa för fiskebeståndet, eller ..?

Kommentarer
Postat av: Alma

återigen:du är så klok!

2009-10-20 @ 16:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0