Biståndschef utan gränser

Rödakorschefen Johan af Donner står inför rätta, åtalad för att ha förskingrat närmare åtta miljoner kronor från Cancerfonden och Röda korset. Pengar som skulle ha gått till fattiga och sjuka. Hans girighet tycks helt sakna gränser. Enligt advokaten Leif Silbersky är han dock "tagen, ångerfull och vill försöka reparera den skada han ställt till med." Hur föreställer han sig att det ska gå till?

Detta är något helt annat än en "vanlig" förskingring. Det är illa att stjäla pengar. Att stjäla nästan åtta miljoner kronor är riktigt illa. Ändå värre är att ta livet av ett okänt antal människor vars liv hängde på de 7,7 miljoner kronorna som denna hjärtlösa individ girigt lade vantarna på. Pengar kan man ersätta. Svårare med människor.

Han har kallblodigt valt att låta andra människor dö så att han själv och hans familj skulle få råd att leva i överflöd. Överlagt massmord. Hur reparerar man den skadan?

Kommentarer
Postat av: Alma

Nej sådana skador kan inte repareras och hur många hjärtesår har vi inte tillfogat andra. kanske ledde några av dem till döden? Jag blir djupt skakad av sådana rapporter. Girighet är med rätta uppsatt på listan över böjelser som kan leda till dödssynd, i det här fallet massmord på för mördaren helt obekanta människor.



Men det stämmer också till djup tacksamhet. Där synden är stor överflödar nåden. En sådan skada kan bara repareras med Guds hjälp. Även de grymheter jag utsatt andra för, liksom Donner, ganska omedveten. Han tänkte antagligen bara på sig själv och inte vad det kunde orsaka för skador hos andra.



Denna årstid påminner mig mer än andra om detta ofattbara, skador kan repareras-nu är det den heliga påskatiden då vi minns hur alla sår blev helade i Jesu sår på korset.



Jag minns just nu när Henry Wolf sjöng med sin mäktiga baryton, stark och stadig långt upp i hans ålderdom: "Det enda jag vet det är att nåden räcker, att Kristi blod min synd min skuld betäcker. Det enda jag har att lita till en gång, det är Guds nåd, Guds gränslösa nåd."

2010-04-22 @ 10:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0