En torsdag i Stockholm

Jag tillbringade flera timmar på Östasiatiska museet i torsdags. Först nere i underjorden med terrakottagubbarna, sedan i den vanliga permanenta utställningen och inte minst  begapade jag naturligtvis bokutställningen.

Därefter intog jag en fantastisk god nudelsallad Hainan. Sannerligen en totalupplevelse för kropp och själ.

Efter detta styrde jag kosan mot Gamla stan och julmarknaden där. Inte bara jag tyckte att det var vackert, utan alla utländska TV-team som kommit för att bevaka Nobelfestligheterna jublade förstås när de kunde förmedla exotiska bilder från snöiga Sverige och små röda bodar som serverade hemkokt glögg och sålde knäckebröd och julkorvar så det stod härliga till.

Och så var det ju det där med Stenmark då...

OK Stenmark. Låt gå för den här gången då, men håll dig ur vägen nästa gång jag tänker fota. OK?

Kvällen tillbringade jag hos kära vänner och natten på hotell i Solna.

En härlig dag!


Kommentarer
Postat av: lina

Såg Pianisten igår....och jag är nästan ordlös.

Bland det mest omskakande jag sett, förmodligen riktigt bra film, när jag fått smälta upplevelsen.



Blir lite sugen på att läsa Elfride Jelinek efter det här, har du läst henne? lina

2010-12-13 @ 09:36:03
Postat av: Bråddjup

Nej, hon är en vit fläck på min litteraturkarta. Jag har inte alls haft lust att läsa henne ens en gång efter det jag läst OM henne. Hon verkar för knepig för mig, men ingen ska dömas ohörd så jag får ju ge henne en chans så småningom. Har dock en lååång bok-kö för närvarande så det kommer att dröja.

Filmen kan jag däremot klämma in lite lättare. Får nog titta på den till veckan.

2010-12-13 @ 10:09:55
Postat av: lina

Ja, att läsa om Jelinek gör en lätt...ansträngd.

Tydligen har hon ett språk som är ryckigt, mycket inspererad av musik (klassisk förmodligen?).

Det ska så att säga inte flyta rent läsarmässigt, utan ge nyanser av ett skeende. nåväl, jelinek ska jag läsa - någon gång. lina

2010-12-13 @ 10:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0