Sommarrepris - Tips från kultureliten

Jo nu är det så här att en del läsare hör av sig och undrar vilken kulturell nödproviant de skulle utrusta sig med i händelse av skeppsbrott. De tänker sig att de blir strandsatta på en öde ö med en laptop, ett dieselaggregat och att de utöver detta bara kan ha med sig en skiva, en bok och en film. Frågan är då; vilka ska man välja?

Ja låt oss för det första konstatera att de har vänt sig till rätt instans med sin fråga. Vem är bättre skickad att besvara denna livsavgörande fråga än undertecknad? Vem annan skulle kunna tillhandahålla ett lika sanningsenligt och korrekt svar? Knappt någon. Kulturknutteri har i alla tider varit min paradgren.

För det andra så kan vi också slå fast att en sådan här lista har ett innehåll som varierar lite beroende på dagsform, antal fordringsägare, väderlek, fiskelycka, hormonrubbningar etc.
Om ni förliser under denna vecka är det följande som gäller:

En skivaDonald Fagen - The Nightfly. Perfektion och fingertoppskänsla i skön förening. Ett genomtänkt och genomgående tema. Utsökt produktion och fantastiska låtar. Ett sant mästerverk.


En bok - Guds starka arm av Lena Andersson och Åsa Larsson. Kan möjligen av känsliga personer uppfattas som ett något partiskt val. Oaktat detta är det en riktig pärla. Förstklassigt språk, spänning, kärlek, personligheter och en fin inläsning av Åsa Larsson. Och så en makalös slutscen som fullständigt tar andan ur en.


En film - Pianot av Jane Campion. Sensuellt, gripande, vacker musik, vackra vyer, strålande skådespelarinsatser. Ett drama av allra finaste märke.




Då vet ni.


Kommentarer
Postat av: lina

Måste måste snart läsa Guds starke arm. Banne mig:).

Läst i sommar: Långsamhetens lov. Läs den, men det har du nog redan gjort.

Och så Virginas Woolfs Timmarna.

Banne mig vad bra!

Tänkvärd och berörande är Märta Tikkanens bok om hennes morföräldrar, Uno och Emma, visst var det kärlek?

lina

2011-08-02 @ 15:10:59
Postat av: Bråddjup

Ja långsamhetens lov har jag läst. Jag gillar Owe Wikström. Missade hans sommarprogram så det får jag lyssna på i efterskott.

Virginia Wolf försökte jag mig på för en tid sedan, på engelska (The lighthouse)Jag hade inte riktigt ro just då att ta mig igenom de långa, långa meningarna så jag gav upp. Får ge henne en ny chans så småningom.

Timmarna hette ju boken (och filmen)om hennes roman Mrs Dalloway. Har sett filmen och den är enorm bra, ffa är Nicole Kidman helt makalös som Virginia Wolf.

2011-08-05 @ 23:05:24
Postat av: lina

Ge Mrs Dalloway en chans, tycker jag. På svenska:). Boken har inga kapitel, går i ett, men har en underbar rytm, en underbar tråd. Jag såg filmen för några år sedan, och nu läst boken. Har även läst Fyren, mycket bra, men mer tungläst än Mrs Dalloway.

Just nu är jag "boklös" och lite vilse, men i kväll börjar på en ny roman. Ska fundera på vilken. Hörde lite lite av O Wikström, men inte tillräckligt för att ha några synpunkter. lina

2011-08-06 @ 07:59:08
Postat av: Bråddjup

Lever också boklöst just nu. Har läst Igelkottens elegans i sommar - rekommenderas! Får nog botanisera i hyllorna här hemma lite, något spännande ska jag väl kunna hitta. Vi har några Virginia Wolf på svenska också (Lena gillar henne skarpt) så jag kanske börjar där någonstans...

2011-08-06 @ 08:33:19
Postat av: lina

Bok bestämd: Jag börjar med Vågorna av Virgina Woolf.

Ikväll. Fin dag lina

2011-08-06 @ 11:40:23
Postat av: Bråddjup

För min del blev det Siri Hustvedt - Vad jag älskade. En bok som legat på min Vill läsa-lista i flera år och i bokhyllan här hemma nästan lika länge.

2011-08-07 @ 08:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0