Sommarrepris - Ur barnamun del 1

Dagens sommarrepris är egentligen flera. Jag har här samlat diverse uttalanden från de små liven, men på grund av den stora myckenheten av klurigheter får jag dela upp dem i lagoma portioner. Här kommer så kapitel 1 i barnens citatsamling:

JASSÅ, DET SÄGER DU?

Pappa Bråddjup: Jag är så glad att jag har dig!
Plutten, 4 år: Och jag är glad att jag har en så fet och stark pappa!

CLOSE ENOUGH

Plutten 7 år mitt i påklädning och frukostbestyr: "Pappa, jag älskar dig. I nöd och näppe."

VAR GOD SKÖLJ

Började dagen med att ta sjuåringen till tandläkaren. Han har fått sina sexårständer lite sent, men denna gång hade i alla fall tre av fyra kommit fram. Sexårständerna sitter långt bak i munnen och är gropiga på tuggytan. Om jag säger att det är de tänder vi äldre har amalgam i, så vet ni vilka jag menar.
Nu för tiden fyller man igen dessa ojämnheter med någon typ av fyllnadsmassa så tuggytan blir jämn och således lätt att hålla ren. Förebygande tandvård.
När tandläkaren var klar med sitt arbete sa hon: "Nu är det bara en sak kvar, det som de flesta tycker är det viktigaste - att välja sak"
"Nä, det viktigaste är att mina tänder är rena" svarade min välartade son. Lite Karl-Bertil Jonsson-varning på honom tror jag.

KOSMISKT

4-åringen: "Jag skulle vilja att mitt liv var som en galax, att det aldrig tar slut!"
Ja du, älskade lille pojk. Vår kärkomne son. Jag hoppas att ditt liv blir långt och innehållsrikt, men när din dag kommer ska jag vänta på dig där på den andra stranden. Sedan får vi utforska galaxerna tillsammans. Det ska bli kul.

HISTORIEFÖRFALSKNING?

Härom dagen hade fyraåringen lektion med sin obildade far. I livfulla ordalag redogjorde han för de lärdomar som han själv helt nyss inhämtat från något kunskapsspäckat TV-program. Han var nybliven expert på riddare.
Vi översköljs ju av information i dagens samhälle och det är svårt att ta till sig alltihop. På samma sätt förhöll det sig med den massiva informationskampanj som jag nu utsattes för. Min arma skalle kunde till sist inte ta emot mer och det var en rätt begränsad mängd riddarkunskap som verkligen fastnade. Två saker fick jag dock med mig:
1: Det finns inga riddare nu för tiden, de levde nämligen på åttiotalet.
2:Ingen av riddarna hade propeller på ryggen, så de kunde inte flyga.

LUNCH I HUVUDET

Sjuåringen funderar: "Varför heter det eftermiddag? Man har ju inte ätit middag än. Det borde heta efterlunch!"
Detta har han naturligtvis helt rätt i och vad beträffar lunchen så kan han konstatera: "Lunch. Ah! Min favorithögtid!"

ELÄNDIGT

Pojkarna resonerar om Pippi Långstrump:
7-åringen: Pippi tar ju aldrig något på allvar, inte ens de värsta faror.
4-åringen: Ja, hon vill bara leka. Det är en eländig flicka ...



IDROTTSSTUDIER

7-åringen: "Pappa, vet du vilket hockeylag som äger, och vilket som suger?"
Pappa: "Nej, vilka då?"
7-åringen:"Luleå Hockey äger och Djurgården suger!"
Pappa (som inte hade en aning om att lille plutten visste så pass om hockey): Hur har du kommit fram till det?"
7-åringen: "Genom flera vetenskapliga experiment"

TOLKNINGSFRÅGA

"Jag älskar dig pappa" sa yngste sonen igår. "Visst är det skrattretande?"

I femåringens värld betyder nog 'skrattretande' något mer positivt än vad det gör för mig. Typ 'något som man blir så lycklig av att man börjar skratta'

 

Hoppas jag.

 

 

RUNDA-ORDSSAMTAL

Minstingen som inom kort begår femårsdag har börjat intressera sig rejält för bokstäver. Han lyssnar på orden, smakar på dem, för att klura ut vilka bokstäver de kan tänkas innehålla.
I lördags var det julfest i grannbyn. Mina ättelägg utgjorde lejonparten av det lilla Luciatåg som stod för den stämningsfyllda sången. Lussekatter, glögg och pepparkakor. Det tändas tusen juleljus. Frid på jorden och till alla människor en god vilja.
I bilen på väg hem frågar den lille: "Pappa, visst är det ett "o" i "Fuck you?"

Så var det med den julstämningen.

Kommentarer
Postat av: Alma-Lena

Ja de är så söta!

2011-07-04 @ 22:45:29
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0