"Geronimo EKIA" (Enemy killed in action)

Under den operation som ledde till att Osama bin Laden sköts ihjäl av amerikanska styrkor, gick han under kodnamnet "Geronimo".  När uppdraget var slutfört fick Barack Obama beskedet; "Geronimo EKIA" (Enemy killed in action).
Hur kan USA:s högsta ledning av i dag sätta likhetstecken mellan en ondskefull terroristledare och en indianhövding som försökte rädda sitt folk mot den vite mannens intrång? Vilken oerhörd skymf mot indianerna!
Bernt Viklund mediterar lite över bruket av ordet "dödad" i medias rapportering på Toppmotet.se

Kommentarer
Postat av: h-f

Jag tycker överhuvudtaget det är lite underligt, och även skrämmande, att människor runt om(främst på fejjan vad jag vet) jublar över an annan människas frånfälle. Det är enligt mig helt absurat att glädjas över att en människa dött. Jag kan förstå att det möjligtvis känns som att en lång osäker tid har nått, om inte vägs ände, men åtminstone ett nytt kapitel nu. Men aldrig att jag skulle gå med på att fira att en människa dött, vem den människan än må vara. Sjukt.

2011-05-04 @ 16:32:44
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Anton

Hade det varit dina anhöriga eller någon du ens kändes anhöriga hade du nog hoppas jämfota vid det här laget. Att säga att det är fel att fira är nog det äckligaste man kan göra. Men vad vet jag du kanske är en sådan kebabkrigare

2011-05-06 @ 12:55:40
Postat av: Alma

h-f: Jag minns hur glad Jafar blev när Khomeini dog. Jag tyckte det var makabert och trodde det var mellenöstrigt-nu vet jag bättre.



Fast det fulaste här är ju det hr Bråddjup påpekar. Varför kalla Bin Ladin Geronimo? General Custer eller liknande hade varit betydligt smakfullare.



Fast jag tycker ändå att det är Good riddance, jag tycker en massmördare som fegar sig in i döden genom att använda sin yngsta fru som sköld mot kulorna inte har många ursäkter för att leva.

2011-05-06 @ 22:50:15
Postat av: h-f

Anton, på vilket sätt är det äckligt att inte vilja fira en annan människas död ? När jag var 11 ville jag ha partaj när en människa dog. Då var jag ett barn och förstod inte bättre. Men idag ? Nej, aldrig. Jag sörjer istället. Sörjer människoöden osv. Gläds åt att den tidsepoken är slut. Men hoppar jämfota av glädje, nej tack.



Mamms - som sagt, jag förstår glädjen i och med att tiden är slut. Men vad jag påpekade här var inte alla de människor som blivit drabbade som drar en lättnadens suck när det är slut osv. Jag menar mer alla de på fejjan som skriver massa om detta osv. Och ja, det är förfärligt att jämföra Bin Laden med indianen.

2011-05-07 @ 14:15:40
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0