Den kallaste katten

I början av 80-talet, precis 1980 faktiskt, kom Mink DeVille med det coolaste albumet nånsin, Le Chat Bleu. Sexton år tror jag visst att jag var och något så coolt hade då aldrig jag hört förr. Tre år senare kom albumet Where Angels Fear To Tread och på det albumet fanns Demasiado Corazon, en sång så klassisk att man nästan tror att den härrör från ett helt annat tidevarv. Det är som om den alltid funnits. Och om jag på min ålders höst sitter och samlar ihop ett Soundtrack of My Life så kommer den att finnas där.
Mink DeVille var i princip liktydigt med deras förgrundsgestalt Willy DeVille. Vilka de andra i gruppen var hade man ingen aning om, det var som att hans röst och elegans räckte för dem allihop.
Och varför dyker han plötsligt opp i mitt minne då? Jo jag såg just att även denna coola katt har gjort slut på alla sina liv och har fått vandra vidare till sällare jaktmarker. Willy DeVille blev 59 år. Vi minns honom med några goa låtar:




Lite spruttiga Cajun-influenser i galet glädjeframkallande Mazurka:


Och till sist den vidunderligt smäktande eviga hjärtekrossaren Demasiado Corazon:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0