Texttävling

Många lyssnare har skrivit och frågat om texten till Tornedalens Travolta. Ja, kanske inte många men några i alla fall. Det kan nämligen för det otränade örat vara svårt att uppfatta alla ord i den snillrikt komponerade textmassan. Och i detta godisregn vill man ju inte missa minsta lilla karamell.

En av lyssnarna, Miss Nöjd, visade prov på initiativförmåga och påbörjade en egen transkription som jag med min sakkunskap granskade och varsamt reviderade:

Tornedalens Travolta

Då sommarnatten faller på så stiger det en mystisk man
på hästryggen och rider till skogen sin.
Tornedalens Travolta, Tornedalens Travolta hohooo …

Bara renskinnstangan har han klätt på sej
och cowboystövlar till fötterna
i huvvet gungar läderhatten den
runt halsen pulverpåsen!

Vilken påse? Berätta nu mera! E’ de’ medicin som ja’ behöver?
E’ de’ bara pulver till mansfolk!? Får inte vi kärringarna nåt!?

Då sommarnatten faller på så stiger det en mystisk man
på hästryggen och rider till skogen sin.
Tornedalens Travolta, Tornedalens Travolta hohooo …

Tornedalens Travolta-Åke, ger pulver åt kärleksjuke
För hela den, starta den sovande potensen, som väcker livet i sängkammaren!

För att kärringarna alltid klagar så, att männen sätter korken på!
Måste du pröva dess underpulver, Travoltans underpulver!
–-

Då sommarnatten faller på så stiger det en mystisk man
på hästryggen och rider till skogen sin.
Tornedalens Travolta, Tornedalens Travolta hohooo …

Travolta-Anttis är verkligen mystisk man
Han källan i Siikajärvi fann …
Kojan byggde vid porlande vatten den
Där fyller han pulverpåsen.

Kvinnorna väntar och suckar i degen Måtte gubben bli Valentino, min egen
När börjar verkan? Säj det då! Med en gång eller om ett år!?

Då sommarnatten faller på så stiger det en mystisk man
på hästryggen och rider till skogen sin.
Tornedalens Travolta, Tornedalens Travolta hohooo …

Men ingen säger när pulver biter och hur.
Kvinnorna tiger och männen håller mun.
Det ska väl vara en stora hemlighet, Travoltans egen hemlighet!
–-

När sommarnatten faller på så rider det en mystisk man
till sin koja och trollar pulver fram.
Har han själva smakat på? Inte vill han svara nåt!
Visst har han smakat …!

TÄVLING!
Som ni ser är ett par av orden i texten understukna. Det är de av den enkla anledningen att jag inte är riktigt säker på den exakta ordalydelsen. Jag behöver nu DIN hjälp! Därför utlyser jag härmed en tävling som helt enkelt går ut på att  komma med bättre förslag än de understrukna orden.

Låten kan ni lyssna till här.

Spetsa öronen, lyssna, njut, föreslå en lösning och skicka in den i en kommentarer till detta inlägg. De bästa lösningarna ( Jag säger inte "de rätta lösningarna" enär jag inte tror att det möjligt. Jag får helt enkelt ta de mest troliga, eller de mest roliga svaren) premieras med varsin bok. En bättre begagnad ur mina egna samlingar. Exakt vilken eller vilka återstår att se. Jag får ta det med eventuella vinnare sedan.
Allt deltagande sker på egen risk.

LYCKA TILL!!!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Lovén

Jag blir genast djupt besviken -- i texten står det om en renskinnstanga som ju eggar fantasin lite lagom, men varför har mannen på skivomslaget missat den detaljen? Vet du något om det?

2010-01-23 @ 17:12:48
Postat av: Barnflickan

Haha, jag retade mig också på samma lilla detalj som föregående kommentator. Det kanske var kallt när de fotograferade till skivomslaget?



2010-01-23 @ 17:53:07
Postat av: Bråddjup

Ja hör ni flickor, denna inspelning väcker onekligen en massa frågor.

Det är som med universum; det går inte att förstå. Vi står stumma och andäktiga inför dess mysterier. Det är för stort och mäktigt för oss små människor att greppa.

2010-01-23 @ 18:19:50
Postat av: Marina

Försök inte! Jag VILL INTE lyssna på den igen!

2010-01-25 @ 11:04:55
Postat av: Bråddjup

Vill inte!?! Vafalls? Hur tänkte du då?

2010-01-25 @ 16:18:16
Postat av: Marina

Jag tänkte helt enkelt att jag hellre ägnar tiden åt att lyssna till något som tilltalar mig. Är ingen beundrare av vare sig Travolta, mannen som sången är tillägnad eller artisten som framför den.

2010-01-26 @ 08:10:28
Postat av: Marina

Jag tänkte att jag skulle ägna tiden åt något som ger mig postiva känslor. Jag beundrar varken Travolta, mannen som sången är tillägnad eller "artisten" som framför låten...räcker det som motivering?

2010-01-26 @ 08:41:27
Postat av: Marina

Förstår du?

2010-01-26 @ 09:21:10
Postat av: Bråddjup

Aha! Nu först förstår jag ... ingenting.

2010-01-26 @ 10:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0