Skräckmästare

Hans Arnold gick ur tiden i måndags. Hans skräckteckningar har (för)följt många av oss allt sedan barnsben. Vem minns till exempel inte omslaget till ABBA:s Greatest Hits från 1975?

Som liten kunde jag sjunka in i de detaljrika teckningarna hur länge som helst, lite samma sak som när man läser Sven Nordqvists böcker; varje gång upptäcker man något nytt i dem, en liten grej som man av någon anledning missat tidigare.

Genom åren illustrerade Arnold en mängd sagoböcker, bland annat Bland tomtar och troll och Allra käraste syster, men även tecknad film som den om "luftisarna" Matulda och Megasen.

Hans Arnold blev 85 år.

Kommentarer
Postat av: Barock-Olga

Jag minns De vita björnarna av Åsa Nelvin, denna fantastiska fantasieggande bok med mysrysiga bilder av Hans Arnold. Det finns hur många underbara bilder som helst i tant Olgas skafferi och Hans Arnolds spökburk är välfylld och välanvänd.

2010-10-28 @ 17:35:43
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: lina

Jag var rädd för hans illustrationer, utan att veta vem det var, nu vet jag. tack för infot, lina

2010-10-28 @ 19:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0